فناوری تشخیص چهره برای شناسایی متهم ها

فناوری تشخیص چهره برای شناسایی متهم ها
فناوری تشخیص چهره برای شناسایی متهم ها
1397/11/27
0
99


یک متهم فراری در کشور چین پس از آن توسط پلیس دستگیر شد که سیستم تشخیص چهره‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه‌یافته برای شناسایی چهره‌ی افراد از طریق تصاویر دوربین‌های مدار بسته، او را در جریان برگزاری یک کنسرت با حضور بیش از ۶۰ هزار نفر شناسایی کرد. ظهور چنین سیستم‌هایی امکان تعقیب و شناسایی افراد را بدون نیاز به پیگیری امواج و اطلاعات گوشی‌های هوشمند ممکن می‌کند، به‌طوری‌که تنها با استفاده از دوربین‌های مداربسته و شناسایی چهره در مکان‌های عمومی، می‌توان به‌راحتی افراد را تعقیب کرد.
 نحوه‌ی کار این سیستم به این صورت است که در کشور چین، دوربین‌های مدار بسته‌ی تعبیه‌شده در مکان‌های عمومی می‌توانند تمام افراد حاضر را مشاهده و با توجه به اتصال به سیستم هوش مصنوعی، شناسایی کنند و در نتیجه به‌صورت آنی افراد مورد نظر را تعقیب کنند.
بر اساس اطلاعات ارائه‎‌شده، متهم ۳۱ ساله که به دلیل جرایم اقتصادی تحت تعقیب بود، در هنگام دستگیری بسیار متعجب شده بود. وی برای شرکت در این کنسرت مسافت ۱۰۰ کیلومتر را به همراه دوستان و همسر خود طی کرده بود. چینی‌ها استفاده از سیستم تشخیص چهره‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی از طریق تصاویر دوربین‌های مداربسته را به‌صورت عملی مورد استفاده قرار می‌دهند.
 
 
 
این سیستم از جنبه‌ی مثبت و دستگیری مجرمان و تبهکاران بسیار مناسب است؛ اما هزینه‌هایی نیز به همراه دارد. برای مثال در کشور چین از این سیستم حتی برای ملزم کردن عابرین پیاده برای عبور از خیابان در محل‌های تعیین‌شده نیز استفاده می‌شود. برای مثال در صورتی که یک عابر پیاده از محلی تعیین‌نشده برای عبور از خیابان استفاده کند و به علائم رانندگی توجهی نکند، جریمه می‌شود و این موضوع از طریق پیامک به اطلاع وی می‌رسد. در صورت عدم پرداخت جریمه، شهروند مورد نظر که دائما از طریق دوربین‌های مدار بسته چک می‌شود، قادر نیست از خدمات اجتماعی نظیر حمل و نقل عمومی، فرودگاه‌ها و اعتبارات بانکی استفاده کند.یک متهم فراری در کشور چین پس از آن توسط پلیس دستگیر شد که سیستم تشخیص چهره‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه‌یافته برای شناسایی چهره‌ی افراد از طریق تصاویر دوربین‌های مدار بسته، او را در جریان برگزاری یک کنسرت با حضور بیش از ۶۰ هزار نفر شناسایی کرد. ظهور چنین سیستم‌هایی امکان تعقیب و شناسایی افراد را بدون نیاز به پیگیری امواج و اطلاعات گوشی‌های هوشمند ممکن می‌کند، به‌طوری‌که تنها با استفاده از دوربین‌های مداربسته و شناسایی چهره در مکان‌های عمومی، می‌توان به‌راحتی افراد را تعقیب کرد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر